Jdi na obsah Jdi na menu
 

06 - Pronásledování křesťanů na Krymu a v Donbasu - přehled

14. 3. 2015

Donbas a Krym – nové výzvy pro svobodu náboženství.

Rok 2014 přinesl pro Ukrajinu vyjimečné zkoušky, které zasáhly i sféru svobody náboženství.

Území Krymu a Donbasu, které se v podmínkách společensko-politické krize stalo objektem agrese ze strany Ruska a místem bojů s využitím ruských vojsk a zbraní, se stalo vyjímečným na ceza-rus-svjatoju.jpglostátní úrovni.

Všeobecně schválené základní práva a svobody, které fungují v demokratickém světě jsou zde ve velkém ohrožení. Svoboda vyznání, svědomí a  náboženství zde fakticky přestala fungovat.

Od února 2014 byla situace na Donbasu a Krymu vykreslována ruskými médií tak, aby to vypadalo, že lidé jsou zde utiskováni tím, že používají ruský jazyk, nemohou se účastnit moskevského pravoslaví atd. 

Na tuto ruskou propagandu reagovali v prohlášení z 1.března 2014 představitele hlavních  denominací Ukrajiny, kde napsali: „V našem státě není nikdo utiskován kvůli  jazyku, národnosti nebo náboženství. Proto všechny snahy ruské propagandy ukázat události na Ukrajině jako „fašistický převrat“, a „vítězství extremistů“ absolutně neodpovídá skutečnosti.“
Celoukrajinská Rada Církví a náboženských organizací také opakovaně vystupuje pro záštitu náboženského míru: „V žádném případě je nepřípustná  náboženská nesnášenlivost. Naše velká ukrajinská rodina  má být jednotná v různosti.“

16.května 2014 představitele samozvané Doněcké lidové republiky (DLR) schválili text vlastní konstituce (ústavy), která uvádí náboženskou nesnášenlivost základem politiky separatistů. V čl.9 tohoto dokumentu stojí: „Prvopočáteční  a svrchovanou je pravoslavná víra…vyznávaná Ruskou Pravoslavnou Církví (Moskevského Patriarchátu - dále jen MP). Historický odkaz Ruské Pravoslavné Církve (MP) se uznává a považuje za základní pilíř „Ruského Míru“. V Doněcku byl vytvořen oddíl „Ruská pravoslavná armáda“ jako důkaz toho, že proruští ozbrojenci jsou odhodláni se zbraní v ruce nastolit na území Donbasu „nadřazenou víru“.

 

Od této chvíle během roku 2014 se na okupovaném území východní Ukrajiny eviduje nárůst  náboženské nesnášenlivosti vůči všem křesťanským církvím s vyjímkou Pravoslavné Církev (MP). Zvláštním terčem ozbrojenců se stali sbory evangelikálních církví, které dle statistik tvoří třetinu všech církví v Doněcké oblasti. Proukrajinský postoj, používání ukrajinského jazyka či symbolů se stali příčinou ohrožení na životě a zdraví občanů Doněcké a Luhanské oblasti.
Na  území, kontrolovaném proruskými ozbrojenci, se stalo normou cílené okrádání pastorů a kněží, brutální výslechy s bitím a mučením, zabírání a rabování chrámů a modliteben atd.

15.května 2014 ve zvláštním prohlášení Kyjevský Patriarchát ohlásil „množství faktů zastrašování duchovních a laiků Ukrajinské Pravoslavné Církve Kyjevského Patriarchátu, vytváření překážek pro působení církve…“ Ozbrojenci často vtrhli do ukrajinských pravoslavných kostelů a nutili farnosti konvertovat k Pravoslavné Církví Moskevského Patriarchátu…

16.května 2014 ve Slavjansku ozbrojenci DLR zajali biskupa evangelického svazu „Církve Boží Ukrajiny“ O.Demydoviče a 7 hodin ho vyslýchali.

 

23.května 2014 pastor letničního sboru v Doněcku S.Kosjak byl brutálně zbit ve štábu DLR kvůli vyjednávání o
povolení pouličního modlitebního maratónu na náměstí.

 

8.června 2014 se stal výhružný případ náboženské nesnášenlivosti  ve městě Slavjansk Doněcké oblasti. Dva syny pastora sboru a dva diakony letničního sboru „Proměnění Páně“ byli zajati ozbrojenci DLR a jejích auta byla zabavená. Stalo se to v čase bohoslužby na den Letnic. Byli mučeni a příštího dne zabiti.

14.června 2014 během ostřelování proruskými vojáky v Mariupolu zahynul pastor církve „Obnovení“ a vedoucí městské Rady Církví S.Skorobohač.

21.června 2014 v městě Šachtarsk v Doněcké oblasti byl zajat pastor sboru „Slovo Života“ M.Kaliničenko, po nějaké době byl propuštěn, avšak jeho auto bylo zabaveno.

26.června 2014 ozbrojenci DLR vtrhli do budovy sboru „Církev vítězů“ v městě Družkivka a odvezli do svého štábu pastora P.Líska s manželkou, asi po týdnu věznění byli propuštěni.

3.července 2014 byl zajat v Doněcku řecko-katolický kněz T.Kuľbaka , který byl vězněn a ponižován 12 dní.

8.července 2014 v Doněcku separatisté unesli pravoslavného kněze J.Ivanova, byl uvězněn 3 týdny a zadržován jako rukojmí.

15.července 2014 v Horlivce v Doněcké oblasti ozbrojenci uvěznili římsko-katolického kněze V.Voncoviče, který strávil ve vězení 11 dní.

8.srpna 2014 v Doněcku byli uvězněni dva pastoři evangelikálních sborů. O.Chomčenko byl zbit a potrestán 5 dny nucených prací (byl obviněn ze špionáže proti DLR), a pastor V.Jakubenko byl osvobozen po 24 hod. výslechů.

V říjnu 2014 pastor Církve Adventistů  S.Litovčenko strávil ve vězení  bojovníků DLR 20 dní.

14.října 2014 byl zajat pomocník pastora církve „Dobrá zvěst“ S.Sajkov i se svým 14- letým synem ve městě Krasnodon Luhanské oblasti. Po 4 dnech brutálních výslechů kvůli obvinění ze špionáže byli propuštěni. Rodina pak vycestovala na Západní Ukrajinu.


 …Pod záminkou boje s extremismem vláda na Krymu perzekuuje proukrajinsky nakloněné náboženské organizace…

15.března 2014 byl nezákonně zadržen krymskými úřady řecko-katolický kněz Mikuláš Kvič přímo v kostele ve městě Sevastopol během obecenství s věřícími. Během této razie došlo k úmyslnému poskvrnění posvátných míst chrámu, následoval brutální výslech během 8 hod. Knězi bylo vyhrožováno smrtí kvůli církevní příslušnosti a používání ukrajinského jazyka…, hrozilo mu 15 let vězení kvůli vymýšleným obviněním z extremismu. Za těchto podmínek byl nucen opustit Krym.

Kvůli takovým výhrůžkám a rostoucí atmosféře nenávisti k proukrajinským náboženským organizacím všichni duchovní Ukrajinské Řecko-Katolické Církve byli nuceni během března 2014 odvézt své rodiny do bezpečí z území Krymu.

Novou vládou na Krymu byla nařízena povinná registrace všech náboženských organizací v souladu s Ruskými zákony od 1.1.2015, a  nová legislativa v otázce cizinců. Ruská Federální služba pro migraci neprodloužila víza cizinců zapojených v církevních společenstvích na Krymu. Jako příklad: Řecko-Katolická farnost ve městě Simferopol zůstává bez kněze o. P.Rosochackého, který je občanem Polska a sloužil zde již 5 let...

Tyto výzvy pro svobodu vyznání, s kterými se potýká Ukrajina, přesahují meze vnitřně-politické kompetence, jelikož jsou spjaté s agresivními vojenskými aktivitami  militantního Ruska. Proto obnovit svobodu víry v okupovaném Krymu a Donbasu, která je nedílnou součástí práva na život, může jenom společná snaha mezinárodního společenství.


Maxim Vasin
Výkonný ředitel Institutu náboženské svobody

zdroj: http://viruyu.at.ua/load/viruyu/2015_01_192/3-1-0-681

překlad je redakčně zkrácen